Friday, July 26, 2013

Telepathy

Nyaman sungguh bilik rumah pak mertua aku, ada penghawa dingin.

Aku bangun pagi, capai "Notes from the underground".

Selesai satu muka surat dari penanda, aku letak bawah bantal. Tarik selimut, pejam mata sambil berharap mukasurat seterusnya masuk sendiri dalam kepala.

"Bangunnn!!" Suara dari buku memekik.

Tanpa rasa bersalah aku seluk tangan bawah bantal campak jauh-jauh. Dalam keadaan separuh sedar aku mampu tersenyum akhirnya aku mampu telepati dengan buku. Aku dengar jelas sepatah demi sepatah sambungan dari bacaan aku sebelum aku lelapkan mata.

"With people who know how to revenge themselves and to stand up for themselves in general, how is it done?"

Aku gagahkan diri untuk membuka mata melihat sendiri kesahihan tetang kebolehan aku. Aku ingin telepati dengan buku dalam keadaan seratus peratus sedar. Kelopak mata aku terbuka sedikit demi sedikit.

Aku lihat sendiri gelombang bunyi yang datang dari buku. Aku rasai sendiri akan keajaiban dan rasa pelik. Dengan kebenaran yang terserlah aku merungkai kata.

"Mana ada orang baca buku kuat-kuat!" jerit aku pada isteri aku yang duduk di birai katil sambil memegang buku ajaib.





No comments: